maandag 31 oktober 2011

Een week zonder... Koffie



Afgelopen vrijdag, om 09.40 uur, dronk ik mijn laatste kopje koffie tot nu toe. Het is inmiddels maandag, net 4 uur geweest en ik mis het.

En dat is raar. Want ik drink, nee, dronk helemaal niet veel koffie. De thee komt mijn neus uit en ik heb sterk het idee dat ik veel vaker naar het toilet moet om al dat water weer weg te brengen.

Koffie - het is maar een raar goedje. Snel gezegd worden koffiebonen geoogst, gedroogd, geroosterd en gemalen. Koffie werkt oppeppend, heeft invloed op de stofwisseling en kan verslavend zijn. Ik ken genoeg mensen die liever eerst koffie zouden drinken dan opstaan, al verwacht ik dat hier een grote overdrijffactor meespeelt.

Een week zonder koffie dus. Waarom? Om eens te kijken hoe het mij vergaat. Nee, ik heb geen last van hoofdpijn of een te vlotte stoelgang en ik geloof ook niet dat ik verslaafd ben aan koffie an sich. Meer aan het koffiemoment, want een krantje lezen met een glas sap is toch niet echt "je van het".

Overigens wordt voor verschillende ziekten, waaronder de ziekte van Menière, aangeraden om koffiegebruik te verminderen. Echt bewijs is hier niet voor en als je de website Koffie en Gezondheid bekijkt, dan is het zelfs een waar wondermiddel. Doe ik mijzelf tekort of doe ik mijzelf een plezier?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten